Saturday, April 30, 2011

pesan si ibu

Anak anakku... apakah khabar kalian di sana?
pasti indah diulit lena bersamaNYA di syurga... Adakah kalian sudi menuju ke bumi untuk menemui diriku?
Umi masih disini menanti kehadiranmu....

Anak anakku.. umi tidak akan pernah jemu menunggu... setiap kali umi terlihat sosok anak kecil...
adakah begini si cilik kepunyaanku nanti?
Dalam tahajud doa di keheningan malam...
umi tidak henti henti mendoakan kalian.... agar kalian didatangkanNYA di dunia ini, untuk menemani umi dalam perjalanan hidup yang panjang....

Anak anakku... mungkin ALLAH mengetahui bahawa umi tidak cukup untuk menerima keberadaan kalian
kerana umi ini insan yang lemah, umi tidak mampu menjadi sehebat masyitah ...
Akidahnya tidak pernah tergugat tika berdepan Firaun durjana,
Tawakal meninggi buat Tuhan ya Rabbi, meyakini nikmatnya syurga hakiki...

ALLAH SWT juga Maha Mengetahui anak anakku...
Umi kalian ini tidak sehebat Siti Hajar...
Betahkah diri ku ditinggalkan di padang pasir sedangkan ujian dunia yang terlalu sedikit sudah tidak mampu ku tempuhi

Ataupun ALLAH SWT mengetahui bahawa umi kalian ini bukanlah seperti Fatimah Az Zahra ....
Zikrullah menjadi mainan dibibirnya tatkala keletihan...
Dia tidak pernah mengalah dalam mengharungi hidupnya... tetapi umi kalian ini mudah goyah apabila kesihatan diri menjadi taruhan...

Anak anakku...
Umi teringin sekali menjadi seperti Asiah, menyelamatkan Nabi Musa yang terbuang,
kesabaran tinggi atas nama keimanan, rela berkorban demi agama, sehingga digelar Ratu Syahadah.
Namun anak anakku, apa yang umi takuti, umi tidak ikhlas untuk melepaskan kalian, kerana umi juga seorang manusia....

Anak anakku....
Ku ubati kerinduanku pada kalian dengan mengisi waktuku mencari cinta Rabbul Izzati..... Perjalanan dakwah umi terlalu panjang... maka umi begitu memerlukan kehadiran kalian, agar roh perjuangan itu bisa diwariskan.... malah kalian bisa dijadikan saham untukku di akhiratNYA kelak

Jika kalian ditakdirkan menemui ku di dunia, izinkan diriku menginfaqkan diri kalian pada perjuangan ISLAM. Kerana diriku ini tidak mampu berbuat sedemikian.... Adakah kalian benar telah bersedia? Sebelum kalian diturunkan ke bumi, ingin ku titipkan pesanan buat kalian bahawa dunia ini hanyalah persinggahan, janganlah kalian mudah terpaut dengan perhiasan dunia yang hanya tipu daya semata mata...

Betapa umi ingin sekali menjadi seperti Ummu Sulaim, mengkaderkan putera kesayangannya hanya untuk perjuangan dakwah.... Adakah kalian bersiap siaga sedemikian wahai anak anakku... kerana keberadaan bersama umi nanti, tidak akan segalanya indah, pasti ada mehnah dan tribulasinya..

Anak anakku....
Sekiranya perancangan ALLAH adalah sebaiknya... kalian ditakdirkan tidak ditemukan denganku di dunia, maka ku bermohon agar diriku menjadi sesuci Maryam. Izinkan aku melahirkan kalian di syurgaNYA.
Betapa indahnya memiliki anak anak akhirat.... yang suci dari noda dan dosa...

Teruskanlah bersemayam di syurgaNYA anak anakku...
sehingga DIA mentakdirkan diri kalian bertemu denganku....

Seorang Umi

Thursday, April 28, 2011

`besYukUr'

ya ALLAH

aKu hamBa MU yang selalu alpa

dalam nikmat yang engkau berikan

kerna diri mudah terlalu berbangga

lupa asal diri yang dahulu dan selamanya....


ya ALLAH

ALHAMDULILLAH ku panjat kepada MU

menghadirkan insan yang mampu menasihati daku

dalam kusut minda yang ebrlaku dalam diri ku

kerna, aku tahu aku insan yang lemah dalam hidupku

moga, aku mendapat kesedaran dan kekuatan untuk terus maju

malah mensyukuri nikmatMU yang daTang tidak terbILang oleh jemari ku....


ya ALLAH

engKau sedarkan daku dengan pemberian nikmat MU

engkau datangkan dia dalam menyedarkan aku

erti kesyukuran yangs ebenar harus aku tahu

bahawa aku adalah orang yang bertUah daLam bumi MU...


ya ALLAH

dia datang mengajar aku erti matang

bahawa matang mu dibentuk dari kekuatan emosi

datang dari kebijaksanaan serta kesyukuran terhadap diri

mula menyedarkan daku bahawa dalam hidup perlu bertoleransi....


ya ALLAH

terlampau khilaf aku dalam dunia ini

bahawa aku menganggap diri ku tiada apa

walhal, terlamapu banyak nikmat pemberian YANG MAHA ESA

dalam diri yang serba hina....

aku masih punyai keluarga...sedangkan ada teman yang sudah pincang ianya

aku punya anggota badan yang sihat...sedangkan ada yang derita di balik kesengsaraan yang diterima

aku punya negara aman dari perang...sedangkan saudara ku ada yang menanggung derita

aku punya teman yang bersama..sedangkan ada yang sukar memiliki teman buatnya

aku punya pelbagai nikmat yang ENGKAU kurnia

tak tersenarai dalam kalam warkah bicara.........


ya ALLAH

moga aku dikuatkan dalam mengingati MU

melebihi segala yang aku miliki

dan tetapkan hati ini

untuk tetap mencintaiMU

dan terus menyayangIMU

dan ENGKAU labuhkanlah cintaku, hanya ke atas orang yang halal atas diri ku

bukan atas dasar pincangnya hemburan sayang sang adam pada ku.....


ya ALLAH

terapkan dalam hati ku

kesyukuran terhadapMu saban waktu

m0ga aku tidak lupa asal ku.....

amin YA RABBALALAMIN.....

Wednesday, April 27, 2011

' h0T chaT '


assaLamuaLaikum dan saLam sejahtera
ada yang membaca, amatLah saya hargaI
saYa tak pinTa bLog inI dibaca dan diteLiTI
dan saYa taK memInta untuK difahamI buat sekIan kaLi inIe

isU kaLI inI yanG saYa ingin kongsIkan
HOT CHAT....
anda taHu apa itU...???

HOT CHAT inIe barU2 jer diaLamI dan dijalakAn sebagaI satU aktivitI p&p daLam keLas saAYa yang dijaLAnkan dan dikendaLi seLia oLeh pensyarAh yanG inGINkan perUbahan dan pemanTapan kerjasaMa daLAm dIrI kamI sebgaI ahLI kumpULan

kaedaH yang dIa guNakan tidak diketahUI kesahIhAn keberkesaNaN
taPI, saYA yaKIN dIa dah cuBa yang terbaIK
maLahan cubA membanTU kaMI smUa agaR LebIh mengharGai oraNg LaIn
seLain hargaI dirI sendiRi
maLah, meLaLui benda nIe jugaLah saYa fahaM mereka
kawan2 saya....


~ nIe kerusI taPi bukanLah bermaksUd kerusI nie yang digUnaKan ~

......HOT CHAT......

iNIeLah medIum P&P yang barU saYa & raKan terIMa
saTu kerusI akAn diLetaKKan di hadaPan keLAs
kemudIan aKan diPiLih aTAw mewaKILkan dIrI dengaN reLA haTI untuk ke dePan
sesI HOT CHAT akAn bermULA bILa maNa ada aJaraKan-rakAN yaNg duDUk di Depan

apabIla sesI nIe berMULA
kiTa akan LihaT dan memperkaTakan kelebIHan serTa kekuranGan si DIA
jadI, sebenarnYa
meLaLui perKAra NIe kter sedar dIrI kIta
taPi, iTu adaLAh atAs dasaR dIrI juga
sama adA sedar atAu pun saMa saJa




wakTu nIeLah Kita LuahKan semUa perasaAn paDa 0wang yang beradA di HadaPan aTau LebIh spesIfIknYa di Atas kerusI di hadaPan
wakTu nIe KamI ebrkOngsI apa yanG kaMi raSa pada individu tersebUt
dalAm masA yanG saMa, KaMI dimakLumkan juga dengaN perasAAn indIvidU tu sendIrI
jadI, di SiNI kaMi cuBa memahaMI antarA saTu saMa LaiN... (kaLau semUa cuBa buaT camtU Ler, taPi kaLau teTAp saMa...maKnaYan...bnDa Nie taK adA maKnaLaH...)

saYa puJi unTuk yaNg beraNi taMPIL beradA di HadaPan
tUk sedIa menerIma kritIkan darI kawan2
daN daLam maSa yaNg saMA membIna dirI dIa dan Juga yaNg LaiN...

taPi saTu jer saYa nAk baGITaHU
bILamaNa KAwan itu meLuahkan apa yanG dia Rasa
cuBaLAh amBIL perhaTian
jaNgan cepAt meLataH....daN bILamaNa dIa LuahKan aPa yaNg dia rasa
cubaLah Kita janGan uLang laYAnan yaNg saMa pada dIa
kaLau betUL2 Lah kIta inIe bUKan PENDENDAM...

sebenaRnya Kawan2 kIta mudaH mengaTakan keLemahan 0wang
taPi kita sukar menyedaRI keLemahan dIrI
sebaB itU keNA ada yaNg menegUri
dan bILA diTegur, perluLah terIma dan perbaIKI
taKKan mudah naK perbaIki..taPi beLajaRLah...
waLhaL, saYa sendIrI pun tenGah beLajaR berTOLERANSI
waLau kadanGkaLa raSa maLAs NAk pedULI
taPi sedaR atas kehIduPan denGAn manUsia dan Insan nIe
saYa cubaLah..waLAupUn munGKIn taK diHArgaI...

kawaN2 Yang saYA haRGai
KiTa nIe aKAn Lama hidUp kaT IPG
dan kadanGkaLa juJur haTi nie kaTAkan
andaI diberI peLuanG....
IPG iNIe saYA gadaIkan dan akaN saYa tinggaLkan
kerNa persekiTAran yang menyaKitKan
taPi, saYa sedaR
iNieLAh caBaran saYa untuK berhadapAn denGAn peLbagaI LAyaNAn daRI oranG Luar bIlamaNA menJadi gurU nanTI.....

akHir kaTa:
saYa daH penaT menghaRAp LAyaNAn yanG baIk
aPa yaNg saYA cuBa sekarAng
saYA cuBaLah baIkkan dIri yang emaNg dah burUk dan keJI
saYA taHU ada yanG tak puas haTI
kadangkaLA, samPai juga dekaT saya
walau darI mULut oranG LaiN
taPI, tak menGApaLAh....
i wILL take noTe
n eveN, iT just wriTing...
i apprecIate n wILL trY my besT t0 c0pe wiTh thaT
thaNks 2 ALL my frEnz
i wILL tRy 2 apprecIate aLL of Y0u
waLAu raSa saKit cikIt
taK apaLah...diasIng dan terasIng...

waLwahua'aLAm




nOte:
pada yanG membaca amaT saYA hargaI
dan Jika ada perkaTAan yaNg menggurIs haTi
saYA minta Maaf....
inSan LemaH dIrI dan serBa serbI....














Monday, April 25, 2011

` yanG daKu pelaJAri `

assalamualaikum untuk semua saudara muslim...
kadangkala kita hidup atas muka bumi nie, kter dh cuba yang terbaik tapi kadangkala semua nyer jadi x sempurna dan dipersoalkan serta dipertikaikan...tapi nie lah y mengajar kter utk perbaiki diri...walaupun sebenarnyer kter rasa dh cuba yang terbaik...

sebenarnyer..saya pelajari sesuatu...
kita dh vuba y terbaik..cuba menutup semua yang menyakitkan diri owang tapi owang x nmpak usaha kita bler dyer rasa dyer sakit...
kter p0wn dh cuba..cuba utk faham...
tapi kter juga silap...bhwa orang juga sukar utk faham dan menerima serta menilai apa y kter buat...
jadi, apa2 p0wn hargai usaha kter
kalau dh semua nyer sukar dan masih ada jalan keluar..
pilih ler jalan yang terbaik..insyaALLAH ada ler jalan nyer...

KTER X KAN MAMPU PUASKAN SEMUA
TAPI SYUKURI DAN HARGAILAH DIRI KITA
ORANG AKAN PERTIKAIKAN MACAM2 PASAI DIRI KITA
TERIMALAH DENGAN HATI TERBUKA
DAN PERBAIKI DIRI
WALAUPUN KTER RASA SAKIT
MUNGKIN ORANG LAIN JUGA SAKIT LAGI DARI KITA
JADI, SAMA2 KTER CUBA YANG TERBAIK
XKAN BERLAKU PERUBAHAN, KALAU TOLAK ANSUR HANYA DARI SEBELAH PIHAK
DAN MEMAHAMI DARI SEBELAH PIHAK
JADI, MARILAH BERFIKIRAN P0SITIF...

KETAHUILAH BAHAWA DIRI INI JUGA MENGETAHUI DAN MENELITI
JIKA DISEDARI...
SEGALA USAHA CUBA DILAKUKAN...
JADI, INSYAALLAH AKAN TERUS CUBA DAN MENCUBA UNTUK LAKUKAN YANG BAIK
SEBAB SEDARI DIRI
TAK MENGAPALAH....

WALWAHUA'ALAM....

Thursday, April 21, 2011

-sedaRI -


sedaRi Lah haTi yanG ku mILiki
aPa yanG engKau kuasaI
sepaNjanG engKau di SIsI
rasaNya k0s0ng kerNa terLaLu bersIfat duNiawi
kerN haTi sudah dik0t0rI
dengan raSa sifaT mazMuMah daLam dIrI

mereka ini masIh sanG kecIL
beLum mengertI hidUp kInI
naMun, sudaH menanaM benIh ukhrawI
bajaAN cinTa ILAHI daLam dIrI
kernA haTi sebersIh sucI
beLum diN0da denGan benIh dunIawi
berkaT jagaaN ALLAHURABBI
denGan didiKAn ibu baPa mithaLI
penuH dengAn agaMa daLam haTI


buat mereka dan diri ku sendiri
bangun dan bangkit lalu tersenyum
bahawa janjilah pada diri
kita mampu menjadi seperti sang kecil ini
kerna kita pendidik masa depan
pencetus benih hasanah
dalam diri generasi mendatangi......

video

...aInUn...QaLb...


dengarKan bahawa maTa dan haTI
membawa tuTur bicaRa dirI
kerNa tahU memerHaTi dunIawi
mencarI nILai perIbadi diRi
paLitan darI Lensa iNsanI
tafsiraN muLa dikaRangI
meLuah raSa menImbuL durI....


saban wakTu dirI rasa diLukai
namUn, mungKin aDa di sIsI yang jua disaKItI
laLu paLitan terkeNa dIrI
mencaRi ketenanGan haTi
senYum teruKir menYinarI
waLau haTi meraTapi
namUn, haRus ku syUkuRI
ujIan memaTangkaN dIrI
menjadIkan daKu insaN sejaTi

"TiaDa HiDup tidaK diLanda badaI....
haRus ku saBar menghuNi...
kerNa inILah LamaN dunIawi..
penUh 0nak dan duRI..
menusuk hatI menyakiTi diRi..
mencerNa fikiraN membUah bencI..
LaLu, haTi muLa dik0t0rI...
kerNa raSa bencI menguasaI..."

"namUn, harUs ku sedaRI...
janGan mudaH terasa haTi...
biaRkan aPa yanG terjadI..
suatU masa bIarkan difiKir sendIri...
jangaN muLa mempers0aL LagI...
pesan ku: janGan dicarI jiKa diRi sendIri sukar melengkaPi"



benarLah duNia iNI penuh warna warNi
ada kaLa hiTam menyeLubungI
hatI muLa keLam dengan bencI
menyampah dengaN apa Yang terJadI
tertIpu denGan temaN sendIrI
jangaN samPai ku rasa diLukaI
LaLu, dakU muLa mendIam dIrI
biarkaN engKau mengertI
bahawA akU mamPu maJu sendIrI

tIdak kU rasa inGin memaraHI
maLah membencI
kerna haTi inI sukaR melUkaI
enGkau temaN yang seLaLu ku saYangI
naMun, bIarLah dIrI diLukai
anDai InI uJian ILAHI
suaTu masA m0ga engKau mengertI
waLau ketIka iTu aKu mendIRI
jaUh daRi sasaRan dIrI mU
samPai satU masa kIta keteMu....
bIarkan mereKa memusuHI
namUn, bUkan kIta wahaI sahabaT yanG ku kasIhI
bIarLah ukhuwah ini terjaLin
walau saLah satu mengasIng
BiaRLah diRi mU dan diRi ku menjaUh pergI
namun, kan ku kenangmu sebagaI temaN diRi....

"BUAT MEREKA YANG MEMPUNYAI TEMAN....
HARGAILAH...MEREKA...
SUATU MASA JIKA MEREKA DILUKAI
KELAK SUKAR DIUBATI...
MALAH MEMAKAN MASA MENJADI SEPERTI SEDIA TERJADI
KERNA DIRI SUDAH DILUKAI"