Thursday, September 30, 2010

berSendirIan/ LoneLy...


ahakz!!!!nice to meet all of u once again...
assalamualaikum warahmatullahibarakatu to all muslim n muslimah
n assalamualaikum for others...
today, i get bored at all for this weekend...don't n0pe know what want to do
i fulfilled my time by watching KOREAN MOVIE entitled 'attention please'
the story is about cabin attendance...it is really fun n benefit me...
i get a lot of moral values...
  1. work hard to be success no matters how big the barriers are
  2. smile always even in facing a big problem
  3. think positive about others
  4. cooperate and helping each others to be success person
  5. find the solutions of the problem wisely
  6. never being rude to the others even they make u hot tempt...
p/s: everything i watch must be benefit to me...if n0pe it will be useless...thus, for th0se who love watching movie try to get something that u can learn for ur real life...


i am really grateful even i am bored this weekend...but this is the time for me to get rest for a whole day and take a deep breath after forcing my mind to learn and learn...
never stopping!!!!!
but, i love to learn and learn....that's the way i live in this world...
the KNOWLEDGE really benefit me n my life...
thanks to all the teachers
who were taught me n who are teaching me now and who will teach me in the future....
thanks a lot!!!!!!!


just take a deep breath n relax for a while...
enjoy the weekend and smile always...
finish it my work n doing house choirs a little bit.



wow!!!!!!!!!!!!!!!
is it amazing and beautiful???
how is it my r00m...??
awesome??
thanks a lot...huhuhuhu..(i'm get proud by myself)
doing weekend this is my work...
keep tidying up my bedroom sort of things...
that's the way i fulfilled my day
h0pefully i will be have a nice dream after this...

hmmmm...zzzzzzzz.....
nice sleep keep will make me smile
sweet dream will make my life shine
smile always....



kIta seKadar di PersinGgahaN


Sekian lama hidup di kegelapan,


Teraba-raba tanpa tujuan,

Akal dan budi seakan tak berfungsi,

Ke manakah diri??



Apa diturut kehendak yang meronta,

Menyeksa badan membakar jiwa,

Syaitan dan nafsu meracun dalam diri,



Renungkanlah ini,



Kita sekadar di persinggahan,

Pasti kembali pada yang menciptakan,

Ombak dan badai lumrah kehidupan insan,

Insaflah semua darinya jua

Jangan biarkan diri terkorban dengan dunia…….



Pada ilahi bantuannya menanti,

Iman dan takwa yang sejati,

Itulah bekalan diri…..



Doa’ senjata mereka yang beriman,

Tuhan pencipta maha penyayang,

Mohon petunjuk mohonkanlah bantuan

Hanya pada tuhan


:: zahran;di persinggahan ::

Sunday, September 26, 2010

bIcaRA kaLI inIe...


ahakz...kali nie alysa nk tulis pasal sifat 'JUJUR'...
walaupun ada 5 huruf secara kasar tapi sebenar nyer ada 3 jer kan???
'J' 'U' dan 'R'....3 jer kan??? betul tak pe y alysa beritahu....
hehehehehehe...semua mesti pening and confuse...alamak!!!!sama jer maksud nyer....
kui3!!!!alysa dh mengarut ler nie....hehehehehehe...


alysa petik ungkapan nie...wah3!!! cam vouge jer kan???
ntah pe2 ler...lalalalalala....
minggu nie kter kongsi pr0verbs BI..alysa x de ler pandai p0wn...
tp j0m kter sama2 belaj0 ek...let's g0 together.... ^_~

BERLAKU JUJUR...
WALAUPUN YANG LAIN TIDAK JUJUR
WALAUPUN YANG LAIN TAKKAN JUJUR
WALAUPUN YANG LAIN TAK JUJUR...

*toink3!!!betul ker...???kalau salah betulkan ek!!! huhuhu...
nie ler bler BI diterjemahkan dalam BM
jadi ler r0jak...tapi x mampu kalah kan rojak MAK BEE kan??
hahahahahaha.....

wah3...ape ler y alysa celotehkan nie...baru pendahuluan
tak masuk isi penting lagi...hehehehehe....

d st0ry is..
pe y alysa nk cakap jangan sesekali membuatkan orang tak percaya pada kita
c0z selama-lamanya dia dah x bleh percayakan kat kter...
that's happen 2 me
( alamak versi BI plak, ish3 dah jadi bahasa r0jak)

alysa susah nk marahkan 0wang, but when something is abaout 'amanah' + 'h0nest' + sewaktu dengannya...fuh....b0leh meletup!!!!!!
alysa percaya dekat s0wang nie...tapi sampai hati dia wat alysa cam tu...
kter niat baik nak t0l0ng...
last2 kter y jadi ikan LOLONG...
tak tahan tu...maaf p0wn x...
nk tanya pe2 p0wn x...
bler dh kter niat nak bantu, jadi cam tu plak!!!!
alysa xtaw nak cakap pe2...
tggu gak ek, mana ler taw nk mtk maaf dh wat clap...
tp pe y alysa dengaq..wah3...
cam heb0h dia x wat salah....
sab0 je ler...ngah banyak sab0 nie..lu x dah lama dh....
terbakaq....
alysa diam kan jer...x cakap pe2..
tgk cm ne 6t....



ada yang x pernah tgk gamb0 nie??
nie ler PINOCHIO....cerita kanak2...yang kalau menipu panjang idung..
fuh..kalah tu HRITHIK ROSHAN, SHAH RUKH KHAN, KAJOL...
dan sewaktu dengannyer...artis BOLLYWOOD ler kan..hehehehe...

ahakz....jadi sape2 y rasa nk menipu dan x juj0...ingat2 ler cter nie...
walaupun x l0jik dek akal..tapi banyak iktibar...
pe y dia nak sampaikan
betapa pentingnya
JUJUR.

* pesannan alysa: jangan khianati kepercayaan orang, bilamana dia percaya kat kter...
when you betray them, u will be never be trusted anym0re...

Wednesday, September 22, 2010

senYum


perNah kaLian sedaR maNis nyer senyuMan???
buaTkan jIwa memBunga seRIbu baHasa tanPa rasA saYu dI jIwa...
denGan seNyumaN seMua dUka daN derIta maHupUn nesTaPa baKaL kaLian buaNG daRI menaRI daLam taMan pemIkIran...

dI saaT jIwa KaLian merIntIh dan teraSa tergURIs
mamPukah kaLian tersenyUm manIs???
aTAu adaKAh kaLIan gaDai dengAn aiR maTA yanG berguGuran...??

jiKA dItanYA pada QaLbi...
jawaPAnnYA pasTI sukAr diUkiR senYUman dIrI
kerNA pasTI tangIsan YAng aKAn dIrI iRinGi
saBAn haRI meraTApI derIta haTI...uJIan ALLAH iTu pasTI menDatanGI hiDUp dIrI
waLAu sejauH maNA kaKI inGin berLArI
Ia pasTi menghaMpiRI....
akHIrnYA dIrI tewAs dengaN badaI uJIan ILAHI
LaLU menanGIsI setIap perILaku diRI yanG teLAh dILakUI
hinGGa menGhINa dIRI dI dePAn ALLAHURABBI....

MaTA kU hanYA mamPU meLihaT
namUn gaGAL menghaYAtI baiT hIDuP dirI
sabAn haRI maKIn gagaL menghadaPI....
akHIRnya terpeR0s0k daRi segaLA yanG ada...
kesabaRAn seriNGkali diUji dan diTAgIh unTuk dIberI
dengaN irINgan kemaRAhan daLAm haTI
kebencIAn daLAm dIrI
seMUa haRUs dicanTAs dengaN kesabaRAn diRI....
'SOBBARULMINALIMAN'

senYuman saTu uKiraN maNis yanG terUkIr di bIbIr insaN
kadaNGkaLA sukaR difahaMi dan dimengeRTI oLeh insAn yanG menutUp maTa haTI
daLAm keLeLahaN baDaI duNiawI
senYumaN masIh mamPu teruKIr buaT insAN yanG menYemAi ciNta ILAHI...
waLAu derITa yaNG diTAngguNG taK pasTI mamPU dIkendONg OLeh insAN bergeLAr maNUsIA inI...
TiTLE 'KHALIFATULLAH' pasTi terngianG buaT jIwA YANg penUh dengAn keiManAN daN ciNTa RABBI...



Tuesday, September 14, 2010

niQobgiRL


kisaH ceriTa bermuLa yang buaTkan haTi dan mAta ku baNggA bILamaNa aKu hayaTI tinTa traveLog hiDup insaN inIe...
cuKUp sekadaR mengeNALkan dIri dengAn naMa 'InsyIrah sOLeha'
insaN berpeKerTi tInggI buatkaN haTi ku terusIK
LaLu akaL ku muLa bermaIn LAgU syahDu
mengIngaTkan dirI kepada dOsa LALu yanG akU LakU...
insaN inIe budI nYa LuhUr buaTkan haTi kU bertaUt melaYArI tinTa nYa sabaN haRI
daLam cuLasan tinTAnYA warNa hIduP mengOrak Indah
derItaNya dijaLanI dengaN mahaBbaH insaN sucI pendampIng yaNg ajnaBI
ku banGga meLihaT daN memBAca tiNta insaN inIe
waLAu ku tidaK mengenaLI
namun, jauH hatI iniE terasA diPupUk motivaSi dIrI
dengaN indahnYa KaLam bicaRA haTI si bidadArI
yanG jaUH dan suKAr dicaRI daLAm duNIa masa KInI

tIap masa saAt aKu membaCa warKah puteRI
akU saYU naMun berbanGga denGan insaN iniE
saban harI dIA masIh tegUh berdirI
tinta warKaH nyA penuH bermakNA dan berIsI
buatKan haTI ku muLa menyedaRI khILaf dIrI
membuaTkan bInaAn istaNA keInsafaN daLAm haTI
sunGAi tauBAt ingIn ku susURI
teMbOk pemuTUs anTara duNIawi dan UkhraWi ingIn ku tegUhkaN
menjadI pendindIng tegUH daLAm dIrI
agaR tidaK mudaH LagI LayU daLam dugaAn duNiawI...

insaN yanG bergeLAr temaN daN insaN seperjUAngaN
dirIku menaRik dirI kaLian
melayaRI tinTA insaN inie
kerna kU pasTI buat hatI yang masIH merinduI
akan meneMUI jaLAn indaH yang diIdamI
namUn, kaLian harus fahaMI....bagaImana mencaRI indahnyA hiduP inI
daLAm rahmaT ILAHI, ALLAHURABBI....





Monday, September 13, 2010

IKHLas daRI haTI...

cinta???
wah sungguh indahkan terasa andai dapat bercinta...cinta tu buta...betulkah???
huhuhuhu...habis ler mata owang yang bercinta....hehehehe..(gurau jer)

fahamkah aku tentang erti cinta???
hahahahaha....nak tergelak plak...bila ada yang minta pendapat....padahal aku tak pernah bercinta..kui3!!!!
tapi pendapatku akan ku utarakan jua...tp bukan ler aku sempurna..aku pun masih belajar..dalam banyak perkara...
sering teman-teman yang bercinta..menasihtkan diri...jangan sesekali bercinta..jauhkan lah 'couple'...
terima kasih untuk nasihat itu semua...akan ku ingat sampai bila-bila...
walau diri ku tertanya..mengapa mereka berkata begitu rupa???
jika cinta digambar begitu indah...mengapa masih ada yang berkata demikian rupa...
tepuk dada tanyalah hati...

hahahahaha...cter ku nak bermula...ada yang pernah melafazkan sayangnya pada diri..namun, apa yang ku beri...hanya ikatan ukhuwah fillah x lebih daripada itu semua...dipasak dengan kata cinta dan rindu...walau diri ku tidak dikenali...namun, ku butakan mata dan hati...kerna telah ku teguhkan diri..cinta ku takkan terbahagi...kepada mana-mana yang bukan haknya...selagi lafaz nikah tidak diucapkan...tidak adil rasanya kepada dia...yang bakal bergelar 'suami' jika diri menggadaikan cinta pada yang lain...


sahabat... cinta itu indah..x salah berkasih kerna dari dulu lagi kter hidup dalam kasih dan cinta dua insan yang setia bersama...
namun, bagaimana dikau laraskan cinta mu pada sang peria...mahupun periawati...haruslah dengan bijaksana..jangan tewas wahai sahabat..tetapkan dengan penderianmu... jika diajak bertemu, tepislah dengan bijaksana..jika dia memahami alhamdulillah..jika tidak jangan gundah..kerna engaku sedang menjaga diri...Generated by Facicons

andai ingin bertemu...ingatlah sahabat..kalian masih ada insan yang tersayang...malah mahram kalian...mengapa megabaikan mereka??? malah mengutamakan sahabat untuk menemani kalian..malah berani keluar bersendirian... tidakkah engkau fikir betapa drastik tindakan kalian...?? membelakangkan mereka....insan yang tersayang...

diriku tidak menyesal mahupun risau...walau beribu ku tepis satu persatu..ku yakin dengan ALLAH YANG MAHA ESA..kerna jodoh ku telah dimahkotakan pada diri..saat ku berada di LOH maHFUZ lagi... justeru, aku tidak pernah risau..walau diri tak disunting...andai ku temu ajal sebelum itu semua...aku telah mengecapi bahagia bersama kasih keluarga...dan yang pasti kasih YANG MAHA ESA dan RASULULLAH...Generated by Facicons

ku bukan insan sempurna...namun masih mencari kesempurnaan.....

kaSiH keLuarGA...


daLAm akU menyUsuri bahTera indaH

duNIa menjadI temPAt bersiNggAh

keLuarGa menjaDI pendamPing mahaBbah

kasIh cinTA merekA taK kaN sudaH...

wahaI temaN...

ku ingIn menaRIK cItra cinTA

mungKIn kaLian meraSA tanPa mendUga

kasIh keLUarga yanG senTiasa berSama

tIka suKA maHupun sengsaRa

wahaI temaN...

aku meraSa kasIh dan cinTa

dariPAda mereKA insaN muLIa

memBAwa aKU ke duNIa

menJAga diri Ku daLam apa JUa suasANa

senTiasa bersaMa waLau daLAm deriTA

maMa...

inGin ku uKIr indaH cinTA bersaMA

taK terbALas jasamu waHAI b0nda

kesaBaran mu senTiasa berbUnga

menghadaPI kereNah diri Ku

tabaH daLAm memBesaR dIrI

mendIdIk anaKanda mu Ini

aku masIh ingAt mamA..

kerenAH kU seLALU memBUatkan mU hILang sabAr

namUn, enGkau taNGanI denGAn suaPAn ciNTa

waLAu dIrImu meNItISkan aIR maTA

namUn engKAu sembUNyikan nYer denGAn sempURna

kinI akU sudaH dewaSa

akU muLA memaHAmI setIAp untaIan cinTA

aKu muLA banGga..kernA meMILIki cinTa mu

yanG tak mUNgkIn ku caRi sampaI bILa...

abah...

LeLAh mu daLAm mencaRI nafkaH

membeSarkan kaMI bersaMA

membuaTkan ku teraSa berhaRga

namUn abaH...akU saYU dan bimbaNG

dengaN kesIhatanmU...daLAm kepenaTAn dan LeLah

engKAu masIh berjuaNG daLAm medaN dunIa

mencaRi rezeKI kepada keLuarga

sabaN haRI haTi inI berkaTA

bILakah tIba masA..mamPU ku ganTI tempat mU juA

daLAm engkaU menyemaI kasIh cinTA

ada mereKA yanG tidaK menghaRgai

naMUn, ingaT kamI anaK mu...yanG akaN keKAL seLamaNYa...

tetaP dIsisImu....saBAn maSa dan keTiKA

daLAm TiaP akHIr usIA kU

daLAm akHir ibadaT ku

aKU tItiPkan doA untUk kaLIan...

terIMa kasIh keRana membesaRkan ku

anaKandamu....

Sunday, September 12, 2010

LAyaKkaH akU...??



akal ku mula bermain kata,

Sesuatu yang makin ku rasa hilang,

Lesap dari pandangan jiwa,

Hati ku resah gundah gulana,

Mata ku mula berkaca,

Pena ku mula menari tanpa diduga

tinta ku mula berbicara....


dalam dunia yang ku huni

terlalu banyak aku menghina diri

samada aku sedar atau tidak

dulu taman bunga ku jagai rapi

namun kedewasaan menceroboh rakus

aku kalah dalam pertempuran

aku ingin bangkit kembali

teguh kekalkan cinta pada ILAHI

tetap cinta pada RASULULLAH pengarang hati...


saat RASULULLAH menyahut seruan ILAHI

aku tiada di sisi baginda

bersama sahabat dan anak tercinta, FATIMAH

namun, saat aku menghayati bait tinta

mengenang pemergian baginda

aku menangis lagi....saban hari...

aku masih lagi mencari

kebenaran yang tetap aku nanti

aku mencari IMAN pendamping diri

ISTIQAMAH penghuni hati

TAUBAT NASUHA butiran diri

AL QURAN tasbih hari

SUNNAH ingin ku fahami

RAKIB dan ATIB penjaga diri

MASJID kediaman hati

DERMA penyuci rezeki

KESABARAN penyuluh diri

KEMAAFAN taburan ku beri

KEBENCIAN ku rantai tak bertali

PERTOLONGAN ingin ku bajai


ingin ku rebut cinta ILAHI

walau aku tahu diri tak sebaik mana

walau ku tahu betapa hina nya cinta ku

tidak layak kepada MU

namun...aku masih menaruh cinta

kerna aku tidak ingin meletakkan cinta

bukan kepada adam yang benar

kerna dia pasti akan kecewa

mengetahui cinta ku terbahagi terlebih dahulu

kepada bukan yang hak selain darinya


justeru, cinta ku hanya pada dia

selepas MU YA RABBI

RASULULLAH penghulu kami

mama pejuang ku

abah pendamping mesra....

keluarga ku cintai...

ku nanti 'adam' penghuni hati

selepas akad nikah terlafaz jua

cinta ku selepas itu semua

bukan cinta mutakhir kini

ingin ku mahkotakan cinta

kepada si dia yang layak bertakhta

biarkan ALLAH menentukannya

jika belum tiba...biarkan sahaja...

aku tetap masih merasa cinta...

cinta ALLAH, RASULULLAH, mama, abah dan keluarga....

cinta mereka berharga....

tak mampu ku cari ganti...














Wednesday, September 8, 2010

detIk manIs


semester ini buatkan semua dunia dan keserabutan persoalan yang menari dalam kotak pemikiran aku terjawab satu persatu..."dia insan yang aku kenal dulu"....buatkan aku tidak tahu lagi dia kini...segalanya terbongkar..kebenaran dijumpai dan mula ku fahami bahawa dia bukan lagi teman ku...namun, aku bersyukur masih punya teman di sisi..kata orang kehilangan sahabat memang menyedihkan..namun, mungkin juga bagi ku...tapi kebenaran kadangkala menyakitkan...
kata orang mulut lain..hati lain..rambut mungkin sama hitam..tapi perangai berbeza...
aku x salahkan sesiapa..kerna ku tahu aku p0wn x sempurna..masih belajar tentang erti hidup dunia...

aku bersahabat dan berkawan...dengan semua yang bergelar teman...namun, kadangkala tingkah laku ku melukakan..justeru sempena syawal yang bakal menjelang 1 hari lagi aku nak sangat minta ampun dan maaf tuk semua kawan2 yang mengenali diri ku mahupun tidak...setiap benda yang buat k0rang menyampah terasa atau tak suka...aku mintak ampun sangat2!!!!
aku nie jahil sikit...pandai cakap tapi mungkin tak pandai buat....

aku sediakan satu ungkapan untuk kalian bergelar teman....

teman,
kedatangan ku kadangkala memeningkan,
membuatkan diri mu terasa janggal,
malah mungkin terasa bosan,
dengan kerenah dan sikap ku...

teman,
engkau sering mendiamkan diri,
walupun aku pasti pasti ada yang bertunas di hati,
ketidaksenangan pasti bertakhta,
namun, kau luah dan sembunyi dengan sempurna,
kerna bimbang diri ku terluka...

teman,
memang perit jika aku mengetahuinya,
namun, aku cuba belajar
kadangkala inilah diriku
mungkin kalian tak mampu menerima
tapi ku cuba buatkan hati ku
sentiasa menerima kalian
walaupun kadangkala aku terluka
walaupun aku menangis dalam sendu tawa
namun, kalian tetap teman ku sampai bila-bila....

teman....salam aidilfitri ku ucapkan....ku mohon ampun dan maaf daripada kalian...ampunkan khilaf diri lu..ketidaksempurnaan diri ku, ku m0h0n kalian tegur dan luahkan...aku sudi menerima walaupun memakan masa yang agak lama..itu adalah jalan terbaik...kerna ketahui ia lebih perit jika ku terima daripada mulut yang lain...namun, aku juga cuba untuk merubah diri..akan ku elakkan diri dalam mempertikaikan diri kalian semua..justeru..sekali lagi ku mohon ampun....


Friday, September 3, 2010

Lamaran vs taMparAn...


Dalam melamar, seorang muslim dianjurkan untuk memperhatikan beberapa sifat yang ada pada wanita yang akan dilamar, diantaranya :

1. Wanita itu disunahkan seorang yang penuh cinta kasih. Maksudnya ia harus selalu menjaga kecintaan terhadap suaminya, sementara sang suami pun memiliki kecenderungan dan rasa cinta kepadanya. Selain itu, ia juga harus berusaha menjaga keridhaan suaminya, mengerjakan apa
yang disukai suaminya, menjadikan suaminya merasa tentram hidup dengannya, senang berbincang dan berbagi kasih sayang dengannya. Dan hal itu jelas sejalan dengan firman Allah Ta’ala, Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya adalah Dia menciptakan untuk kalian istri-istri dari jenis kalian sendiri, supaya kalian cenderung dan merasa tentram kepadanya. Dan Dia jadikan di antara kalian rasa kasih dan saying. (ar-Ruum:21) .

2. Disunahkan pula agar wanita yang dilamar itu seorang yang banyak memberikan keturunan, karena ketenangan, kebahagiaan dan keharmonisan keluarga akan terwujud dengan lahirnya anak-anak yang menjadi harapan setiap pasangan suami-istri. Berkenaan dengan hal tersebut, Allah Ta’ala berfirman, Dan orang-orang yang berkata, ‘Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami istri-istri kami sebagai penyenang hati kami, dan jadikanlah kami imam bagi orang-orang
yang bertakwa’. (al-Furqan:74) . Dalam sebuah hadits, Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, Menikahlah dengan wanita-wanita yang penuh cinta dan yang banyak melahirkan keturunan. Karena sesungguhnya aku merasa bangga dengan banyaknya jumlah kalian pada hari kiamat kelak. Demikian hadist yang diriwayatkan Abu Daud, Nasa’I, al-Hakim, dan ia mengatakan, Hadits tersebut sanadnya shahih.

3. Hendaknya wanita yang akan dinikahi itu seorang yang masih gadis dan masih muda. Hal itu sebagaimana yang ditegaskan dalam kitab Shahihain dan juga kiab-kitab lainnya dari hadits Jabir, bahwa Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam pernah bertanya kepadanya, Apakah kamu
menikahi seorang gadis atau janda? dia menjawab,”Seorang janda.”Lalu beliau bersabda, Mengapa kamu tidak menikahi seorang gadis yang kamu dapat bercumbu dengannya dan ia pun dapat mencumbuimu? . Karena seorang gadis akan mengantarkan pada tujian pernikahan.

Selain itu seorang gadis juga akan lebih menyenangkan dan membahagiakan, lebih menarik untuk dinikmati akan berperilaku lebih menyenangkan, lebih indah dan lebih menarik untuk dipandang, lebih lembut untuk disentuh dan lebih mudah bagi suaminya untuk membentuk dan membimbing akhlaknya. Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam sendiri telah bersabda, Hendaklah kalian menikahi wanita-wanita muda, karena mereka mempunyai mulut yang lebih segar, mempunyai rahim yang lebih subur dan mempunyai cumbuan yang lebih menghangatkan. Demikian hadits yang diriwayatkan asy-Syirazi, dari Basyrah bin Ashim dari ayah nya, dari kakeknya. Dalam kitab Shahih al_Jami’ ash_Shaghir, al-Albani mengatakan, “Hadits ini shahih.”

4. Dianjurkan untuk tidak menikahi wanita yang masih termasuk keluarga dekat, karena Imam Syafi’I pernah mengatakan, “Jika seseorang menikahi wanita dari kalangan keluarganya sendiri, maka kemungkinan besar anaknnya mempunyai daya piker yang lemah.”

5. Disunahkan bagi seorang muslim untuk menikahi wanita yang mempunyai silsilah keturunan yang jelas dan terhormat, karena hal itu akan berpengaruh pada dirinya dan juga anak keturunannnya. Berkenaan dengan hal tersebut, Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam
bersabda, Wanita itu dinikahi karena empat hal: karena hartanya, keturunannya, kecantikannya dan karena agamanya. Maka pilihlah wanita yang taat beragama, niscahya kamu beruntung. (HR.
Bukhari, Muslim dan juga yang lainnya).

6. Hendaknya wanita yang akan dinikahi itu taat beragama dan berakhlak mulia. Karena ketaatan menjalankan agama dan akhlaknya yang mulia akan menjadikannya pembantu bagi suaminya dalam menjalankan agamanya, sekaligus akan menjadi pendidik yang baik bagi
anak-anaknya, akan dapat bergaul dengan keluarga suaminya. Selain itu ia juga akan senantiasa mentaati suaminya jika ia akan menyuruh, ridha dan lapang dada jika suaminya memberi, serta menyenangkan suaminya berhubungan atau melihatnnya. Wanita yang demikian adalah seperti yang difirmankan Allah Ta’ala, “Sebab itu, maka wanita-wanita yang shahih adalah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminyatidak berada di tempat, oleh karena Allah telah memelihara mereka”. (an-Nisa:34) . Sedangkan dalam sebuah hadits,
Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Dunia ini adalah kenikmatan, dan sebaik-baik kenikmatannya adalah wanita shalihah”. (HR. Muslim, Nasa’I dan Ibnu Majah).

7. Selain itu, hendaklah wanita yang akan dinikahi adalah seorang yang cantik, karena kecantikan akan menjadi dambaan setiap insan dan selalu diinginkan oleh setiap orang yang akan menikah, dan kecantikan itu pula yang akan membantu menjaga kesucian dan kehormatan. Dan hal itu telah disebutkan Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam dalam hadits tentang hal-hal yang disukai dari kaum wanita. Kecantikan itu bersifat relatif. Setiap orang mempunyai gambaran tersendiri tentang kecantikan ini sesuai dengan selera dan keinginannya.

Sebagian orang ada yang melihat bahwa kecantikan itu terletak pada wanita yang pendek, sementara sebagian yang lain memandang ada pada wanita yang tinggi. Sedangkan sebagian lainnya memandang kecantikan terletak pada warna kulit, baik coklat, putih, kuning dan
sebagainya. Sebagian lain memandang bahwa kecantikan itu terletak pada keindahan suara dan kelembutan ucapannya. Demikianlah, yang jelas disunahkan bagi setiap orang untuk menikahi wanita yang ia anggap cantik sehingga ia tidak tertarik dan tergoda pada wanita lain, sehingga tercapailah tujuan pernikahan, yaitu kesucian dan kehormatan bagi tiap-tiap pasangan.

tentang-pernikahan.com - Sumber: Fikih Keluarga, Syaikh Hasan Ayyub, Cetakan Pertama, Mei 2001, Pustaka Al-kautsar

maRi kiTa baCa....

Sekarang ni ramai yang pakai cincin....tapi ikut suka dia je..

sunnah nabi jarang nak ikut ..

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,
dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss
khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku
yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk
kesemua babi-babi tersebut..... potonglah kuku anda.

The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun
hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai
berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak
membayangkan kesucian dan ia juga bukan budaya kita apatah lagi
menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang
bodoh atau pun degil dan suka buat onar sebab diberi makan bahan
kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan
seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong,
dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk
ke dalam kepala.

Percayalah.

Untuk yang bujang beringat lah. Kalau hendak cari pasangan dan
mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau
lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam
najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang
walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah
berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Ini
tak termasuk korek taik hidung, telinga dan sewaktu dengannya..

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali kwj. sesudah
bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi
Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai
cincin pakailah di jari

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)


dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari
telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang
dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian

Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat pahala.

DAH HABIS BACA TU SHARE LAH PD KEKAWAN YG MUNGKIN ADA YANG BELUM TAHU...INSYA'ALLAH BITAUFIQ MAANNAJAH....

((Adapun tentang jari mana yang hendak didahulukan ketika memotong kuku, al-Imam Ibn Hajar al-'Asqalani (10/345) menyebut:

لم يثبت في ترتيب الأصابع عند القص شيء من الأحاديث .... وقد أنكر ابن دقيق العيد الهيئة التي ذكرها الغزالي ومن تبعه وقال : كل ذلك لا أصل له ، وإحداث استحباب لا دليل عليه ، وهو قبيح عندي بالعالم ، ولو تخيل متخيل أن البداءة بمسبحة اليمنى من أجل شرفها فبقية الهيئة لا يتخيل فيه ذلك . نعم ، البداءة بيمنى اليدين ويمنى الرجلين له أصل وهو (كان يعجبه التيامن)

Maksudnya: "Tidak thabit dalam tertib jari-jari ketika memotong kuku sesuatu hadithpun... Ibn Daqiq al-'Ied telah mengingkari bentuk (memotong kuku) yang telah disebut oleh al-Ghazali dan orang yang mengikutnya, dengan berkata: "Semua cara-cara itu tidak ada asalnya, dan untuk mengatakan ia suatu yang digalakkan, ianya suatu yang tidak ada dalilnya, ia merupakan suatu yang tercela di sisiku, sekiranya seseorang menggambarkan, cara memotong kuku dimulakan dengan jari telunjuk tangan kanan disebabkan kemuliaannya, maka jari-jari yang lain, dia tidak akan dapat menentukannya dengan cara itu. Ya! memulakan dengan yang kanan samaada tangan ataupun kaki itu ada asalnya, kerana Nabi S.A.W. suka memulakan sesuatu dengan sebelah kanan."))

wallahu a'lam.